
Byens historie – og museets
Williamsburg var oprindelig hovedstaden i staten Virginia, indtil man i 1780 (vistnok) flyttede denne status til Richmond, der ligger lidt længere inde i landet og derfor er mere beskyttet (en vigtig overvejelse, når man er midt i en uafhængighedskrig).
Efter Williamsburg mistede sin status som hovedstad, gik det lidt ned af bakke, kun forværret af borgerkrigen, hvor byen led yderligere skade. Ved det 20. århundredes begyndelse var Williamsburg en soveby uden de store fremtidsmuligheder.

Rekonstruktionerne blev gennemført efter grundige arkæologiske udgravninger på flere at lodderne – og arkæologi bliver fortsat udført på stedet med mindst én aktiv gravning i løbet af sæsonen. Så her går historie og arkæologi – og desuden bygningsarkæologi – hånd i hånd!
Fra 1950erne begyndte man at formidle stedet aktivt og med tiden er det blevet et af USA's bedst kendte historiske sites.

Formidling i mange former
Colonial Williamsburg (CW) formidler på flere forskellige måder for på den måde at fange så mange som muligt. Dels er der en ’traditionel’ tilgang til formidlingen i form af guided tours i nogle af husene. Vi gik på en sådan tur igennem the Governors Palace – det gav os mere viden, end hvis vi have gået selv, men det var ærlig talt en lidt for langvarig sag. Især fordi turen sluttede af med, at guiden med næsten grådkvalt stemme mindede os alle sammen om, at de mænd, der havde boet i disse ’gyldne haller’, havde kæmpet for vores alle sammens uafhængighed…
En anden formidlingsform er museets Tradesprogram, der går ud på at udføre gamle håndværk – og oplære nye håndværkere i de gamle traditioner. Dette betyder både en mulighed for at formidle håndværket, men også produktionen af genstande til brug på museet. Desuden medvirker denne ordning naturligvis til at holde museet oven vande med dygtige håndværkere… På billedet ses vognmagerværkstedet i fuld vigør.

Levende Historie forefindes i mange former i CW. De er alle udklædte, men nogle er i første person og nogle er i tredje. Det kan skabe lidt forvirring indimellem og kan gøre det svært at vide, hvordan man skal henvende sig til nogen. Men til gengæld er de meget professionelle og tydeligvis oplærte ikke bare i det historiske stof, men også i hvordan man tiltaler og opfører sig overfor gæsterne, og hvordan man får dem til at føle sig i centrum.
Revolutionary City

Emnet for programmet er kampen for uafhængighed 1776-81, men kunne i princippet være en hvilken som helst historie – eller serie af historier - som man som museum ønsker at formidle til sin offentlighed.
På billedet ses en lille del af den trofaste skare, der fulgte skuespillere fra sted til sted i løbet af de to timer, det fandt sted.
Under mit møde med Robin Reed, der er Director of public history, fortalte han, at skuespillerne faktisk er formidlere (actor-interpreters, kaldes de), som er gode til og synes godt om denne form for skuespil. De trænes dels af professionelle fra London, der ved meget om formidling på en form, dels i det historiske indhold i deres teaterstykker og dels det, der her kaldes guest skills…
Revolutionary City – og mange af de andre programmer – er under en grundig løbende evaluering. Hver uge er der udnævnt en person fra personalet, der har til ansvar i løbet af weekenden at besøge museet med gæstens øjne. Han skal observere gæster og ansatte og se, hvordan formidlingen virker. Dette tiltag må koste masser af ressourcer, men betyder til gengæld, at man hele tiden er på det rene med virkningen af det arbejde man laver. Dette – i tilknytning til løbende publikumsundersøgelser – giver museet en fantastisk viden om, hvad dets publikum synes om stedet og de tiltag, der foretages! I mine øjne en god investering i fremtiden…
Besøget i dag har været en stor oplevelse – og kan bestemt anbefales for andre, der er på disse kanter. Men tag jer god tid – en enkelt dag yder det ikke helt retfærdighed. Vi har valgt at bo på et af CWs egne hoteller – der er masser af andre muligheder i Williamsburg, men det fungerer faktisk rigtig fint at bo midt i museet, og det giver muligheder for at se museet, også når det er after hours…
På billedet ses en lille del af den trofaste skare, der fulgte skuespillere fra sted til sted i løbet af de to timer, det fandt sted.
Under mit møde med Robin Reed, der er Director of public history, fortalte han, at skuespillerne faktisk er formidlere (actor-interpreters, kaldes de), som er gode til og synes godt om denne form for skuespil. De trænes dels af professionelle fra London, der ved meget om formidling på en form, dels i det historiske indhold i deres teaterstykker og dels det, der her kaldes guest skills…
Revolutionary City – og mange af de andre programmer – er under en grundig løbende evaluering. Hver uge er der udnævnt en person fra personalet, der har til ansvar i løbet af weekenden at besøge museet med gæstens øjne. Han skal observere gæster og ansatte og se, hvordan formidlingen virker. Dette tiltag må koste masser af ressourcer, men betyder til gengæld, at man hele tiden er på det rene med virkningen af det arbejde man laver. Dette – i tilknytning til løbende publikumsundersøgelser – giver museet en fantastisk viden om, hvad dets publikum synes om stedet og de tiltag, der foretages! I mine øjne en god investering i fremtiden…
Besøget i dag har været en stor oplevelse – og kan bestemt anbefales for andre, der er på disse kanter. Men tag jer god tid – en enkelt dag yder det ikke helt retfærdighed. Vi har valgt at bo på et af CWs egne hoteller – der er masser af andre muligheder i Williamsburg, men det fungerer faktisk rigtig fint at bo midt i museet, og det giver muligheder for at se museet, også når det er after hours…

1 kommentar:
Hello from the US!
I was reading your blog. I am glad to hear you enjoyed the Revolutionary City. We had Rex Ellis, Vice President of the Historic Area for CW visit OWW this past Tuesday, who came up with the idea for "Revolutionary City." He was inspiring and that program sounds excellent. I can give you more details about what it took to make that program happen. It was a lot, but the visitors do like it.
Jennifer Van Haaften OWW Curator of Interpretation
Send en kommentar