søndag den 19. august 2007

County Fair i Old World Wisconsin

Så oprandt dagen, som hele OWWs besætning havde arbejdet henimod det sidste lange stykke tid. Torsdag og fredag havde jeg lovet at være behjælpelig på hvilken måde, jeg nu kunne. Det betød opstilling af genstande til at formidle over, binding af blomsterranker, produktion af blomsterdekorationer, sortering og labeling af frugt og grønt, og diverse andet forefaldende arbejde... Alle blomsterne på nedenstående billede blev brugt til enten dekorationer, buketter eller blomsterranker til teltpælene.

Konceptet
Hele idéen med 'Caunty Fair'-arrangementet var at genskabe et marked, som det så ud i 1865. Det betød for eksempel, at der var en velkomsttale af formanden for den lokale landbrugsforening, at der var valgtale fra en lokal politiker og frem for at en masse konkurrencer: om det bedste kvæg, de bedste heste, de bedste brød og kager, de flotteste blomster, det bedste kort, de mest velfungerende landbrugsmaskiner, det bedste kort, de bedste strikkede strømper, de flotteste græskar... You name it!

Dette betød at alle på museet var i sving - og havde været det i ugerne op til. Der lå et udførligt researcharbejde bag arrangementet, der for størstedelens vedkommende var baseret på en 1865-caunty fari i Walworth County, WI. Marty (der er curator of research) og Ellen (der er curator of collections) havde gennemtrawlet avisartilker, taler, berteninger mv. fra dette marked og havde ud fra dette materiale skrevet taler, fundet frem til hvilke ting, der blev konkurreret i og hvilke præmier, der blev givet (livstidsmedlemskaber af landbrugsforeningen, pengepræmier, sølvskeer og eksemplarer af Wisconsins landbrugsfaglige tidsskrift).

På billedet her fra 'The poduce tent' kan man se nogle af de grøntsager, der var blevet høstet fra museets haver i dagene op til arrangementet. Der var alskens gode sager og masser af det, så man blev meget overvældet.

I the town hall var smør, ost, brød, kager og pies udstillet sammen med tekstiler, blomster, tinvarer, smedesager, hatte, og en masse andet.

Dagen startede med procession og velkomsttaler, og der var børneaktiviteter, salg af diverse og musik og militia drills. Hen på eftermiddag blev der uddelt præmier - det stod OWWs assistant director Bob Parker for. Det er ham, der står på den smukt dekorerede scene...

I løbet af lørdagen (der var en regnvejrsdag) kom 1012 gæster til OWW, så der var stor tilfredshed over hele linien. men også stor træthed, De fleste af os mødte kl. 7 eller før, og kom først afsted igen kl. 18.

Jello Jigglers...
Min dag var ikke helt overstået, da vi tog afsted fra Old World. Jeg var nemlig inviteret til middag hos Jennifer, der er curator of interpretation. Her fik jeg lemon-apple-salad, som var en slags gele med æblestykker, citronsmag og marshmelows i. Det betragtedes ikke som dessert, men blev serveret til maden. til dessert fik vi derimod jello jigglers, som jeg vil beskrive som meget stift gele, skåret i forskellige former med samme slags forme, som man bruger til at forme brunkager med til jul. Mærkelig fornemmelse i munden...

Og nu vi er ved særlig amerikansk eller Wisconsiniansk mad, så blev jeg inviteret til Fish Fry i fredags. Fish Fry er vist oprindeligt en katolsk skik, men er blevet optaget i Wisconsin. EN fish fry består af stegt fisk (i vores tilfælde torsk) med pomme frites, kartoffelpandekager med æblesauce og kartoffelsalat. En ganske udmærket spise - og rigelig. Til dessert kørte vi hen til et sted, hvor vi kunne få custard, som er en slags is. Jeg har endnu ikke helt fundet ud af hvad forskellen er på custard og almindelig is?? Men lækkert var det!

2 kommentarer:

Trine Ulleriks sagde ...

Dejligt at tale med dig igår!
Altså; det er jeg nødt til at kommentere på: den scene er fuldstændig magen til de scener de bruger på de sidste sider i Lucky Luke når de skal takke ham for hjælpen :-) Husker du?

Lise Gerda Knudsen sagde ...

Kære Trine
Er glad for at du bemærkede det. Det er Susan og mig, der har stået for the bunting - det hedder det, når man pynter op på den måde. Jeg følte mig trænet, da jeg jo tidligere har medvirket til en sådan oppyntning...