mandag den 20. august 2007

Formidler på The Pedersen Farm

Idag har jeg tjent til mit ophold som udklædt dansk immigrant på Old World Wisconsins danske gård. Desværre var vejret ikke i top, så antallet af gæster var forholdsvist lavt. For eksempel så vi ingen ude hos os før efter kl. 12...

Museet er som nævnt ret stort, og det er indrettet sådan, at de fleste gæster starter i 'the Village'. Det betyder, at der som regel ikke er ret mange, der når ud til gårdene - der ligger længere væk - før det bliver eftermiddag. Fra en økonomisk synsvinkel virker det tungt at have alle huse og gårde besat med minimum en person fra kl. 10-17 hver dag, når behovet måske kun er det halve. Men selvfølgelig er man nødt til at leve op til det, hvis man har lovet at husene er besat hele tiden.

For at fordrive tiden tændte vi op i komfuret og lavede æbleskiver - ret sjovt at høre det udtalt på engelsk :-) Skiverne blev dog ikke helt som jeg er vant til hjemmefra, så min oldemor ville nok ikke have været helt tilfreds, men de smagte udmærket...

Til hvert hus/gård hører en række aktiviteter og en bog med opskrifter. På den måde ved de forskellige formidlere hvad der er af muligheder når de er på de forskellige steder.
På Pedersen-gården var der ret mange opskrifter; grønlangkål, kærnemælkskoldskål, rugbrød, rødgrød, brune kartofler, gule ærter, frikadeller og mange andre traditionelle sager. Jeg fik næsten hvemve...

2 kommentarer:

Trine Ulleriks sagde ...

Uhm og jeg bliver sulten!

Sus sagde ...

Hej Lise,

Hvor er det herligt at læse hvad du oplever "over there". Glæder mig til at høre mere når du er hjemme igen. Herfra er der knus og kram (også fra ZBN).