tirsdag den 21. august 2007

Mere formidling


Dag to som 'interpreter' på den danske gård i OWW gik over al forventning. Mindre regn og mere sol gav flere gæster. Og de fleste af gæsterne blev overraskede over, at de faktisk havde en rigtig dansker til at fortælle om den danske farm. Meget eksotisk :-)

Jensen fra Tommerup
Det er sjovt hvordan mange af wisconsinianerne går op i hvor deres aner kommer fra - eller i hvert fald de voksne og ældre generationer.
I dag har jeg fx. haft besøg af et ægtepar, hvor hustruen var barn af to danske forældre. Hun kunne ikke huske, hvor i Danmark, de kom fra, men de hed Jensen!
Til gengæld havde hun en anden god historie om et dansk immigrantpar ved navn Jensen. Dette Jensen-par havde ved ankomsten til USA skiftet navn til Tommerup, hvilket hun fandt ret besynderligt. Jeg kunne gøre hende opmærksom på, at de sandsynligvis havde taget navn efter det sted, hvor de kom fra - og at det sted meget vel kunne ligge tæt på der, hvor jeg boede. Det synes hun var ret spændende.
I går blev jeg overrasket over at en af gæsterne takkede mig på dansk! Det viste sig at hun for 20 år siden havde gået et år på et dansk gymnasium i Hjørring og siden havde været tilbage for at læse et halvt år på Københavns Universitet. Jeg var ret imponeret over, at hun stadig kunne tale lidt af sproget!

Snart farvel til Wisconsin
I morgen holder jeg fri for at forberede de kommende udfordringer og møder med museumsfolk andre steder i USA. Torsdag rejser jeg videre til Indianapolis - med pitstop i Chicago hos noget af min værtsfamilies familie. I Indianapolis skal jeg besøge Connor Prairie og andre seværdigheder i byen før jeg mandag den 27. august rejser videre til New York.

Ingen kommentarer: