torsdag den 23. august 2007

Afsked med 'Den gamle Verden'

Saa blev det dagen, hvor jeg efter tre uger skulle sige farvel til Old World Wisconsin. Paa billedet ser I ind-(og ud-)koerslen til Old World. Det er en lang vej, der snor sig gennem en granplantage og giver fornemmelsen af, at man bevaeger sig laaangt vaek fra nutidens og virkelighedens verden. Selvom man i realiteten er ret taet paa landevejen, naar man gaar rundt mellem gamle huse og gaarde.

Siden jeg ankom til Old World Wisconsin fredag den 3. august, lettere jetlagged og usikker paa hvad min studietur skulle bringe, har jeg laert og oplevet meget - og faaet gode venner og fagfaeller, som jeg er ikke paa, jeg vil have glaede af i lang tid fremover!

Jeg brugte formiddagen i dag paa en sidste tur rundt paa det naesten 600 acre store omraade for at sige farvel til nogle af de formidlere, jeg har moedt og arbejdet sammen med. Heriblandt Jane Garner - den fantastiske 'skuespiller' bag Mary Anna Hoffman, som jeg tidligere har talt om. Og Kelly, hvis frokost tilberedt over stoebejernskomfur, jeg har nydt adskillige gange.

Sidste faglige oplevelse, inden jeg forlader stedet, var deltagelsen i et moede om store arrangementer i 2008 - de faar travlt! I loebet af juni, juli, august og september er de fleste weekender optaget af arrangementer af en eller anden slags. Og med et oenske om baade at fastholde de 'faste kunder' og lokke nye til, er der ambition om at gentage tidligere tiders succeser samtidig med at der udvikles nye publikums-succeser. Som County Fair var et eksempel paa i aar. Men der kraeves mandetimer til alt det, man gerne vil - og det kan vi jo kun nikke genkendende til i vores egen danske museumsverden...

Om en times tid rejser jeg sydpaa. Efter et pit stop natten over i en forstad til Chicago, vil jeg koere de knap 300 miles til Conner Prairie, Indianapolis, hvor jeg skal moedes med deres 'director of museum programs' Dan Freas. Min vaert Susan vil heldigvis foelge med mig, siden hun aldrig har oplevet Conner Prairie. Saa den sidste afsked bliver udskudt lidt endnu.
Paa billedet her ser I det vandtaarn, der smiler ned over byen Eagle, som er en lillebitte by lige ved siden af Old World. Mange byer herude har vandtaarne med deres navne paa, men dette taarn kan naesten ikke undgaa at goere en glad, naar man koerer forbi :-)

Slut her fra Eagle, Wisconsion. Jeg skriver til jer igen, naar jeg har oplevet Conner Prairie!

Ingen kommentarer: