mandag den 13. august 2007

HCA og Lincolns dødsleje



























Ind og ud af Chicago på to dage - det lader noget tilbage at ønske...

Før jeg tog hjem til Wisconsin igen besøgte jeg Chicago History Museum, for at lære lidt om chicagoansk historie. Af en eller anden grund var mine forventninger til dette museum ikke så tårnhøje. Set i forhold til gårsdagens dejlige museumsoplevelser tvivlede jeg nok lidt på, at dette kunne leve op til sammenligningen. Og da det første, jeg så, var en lillebitte udstilling af den seng, Lincoln døde i efter at være blevet offer for et attentat i 1865 voksede mine forventninger altså ikke synderligt.

Men heldigvis blev mine bange anelser gjort til skamme. På andensalen var en udstilling ved navn Chicago: Crossroads of America, som omhandlede alle aspekter af Chicagos historier, fra sumpområde beboet af indianere og pelshandlere til en nær fortid.

Infrastruktur, meatpackers, gangstere, den store brand i 1871, Fort Dearborn, der blev angrebet af indianere i 1812, raceoptøjer i 1919 og 1968, et udpluk af produkter fremstillet i byen, skyskrabere, verdensudstilling, jazzmusik... Der er mange emner at dække, når man skal fortælle en storbys historie - også selvom det er en storby med en væsentlig kortere historie end de fleste byer vi mænger os med!

Jeg synes de havde gjort et godt stykke arbejde - en god blanding af overordnet og underordnet tekst, genstande, billeder, ting børnene kunne røre og prøve... Og ordnet på en måde, så man som besøgende kunne overskue hvor man kunne få generel info og hvor man kunne søge efter detaljer om genstande og billeder. Det hele kørte langs væggene med et tekst'bånd' yders og billeder og genstande i lag bagved. Ikke helt ulig HCA-udstillingen faktisk. (Her må læsere, der ikke har et indgående kendskab til Odense Bys Museers H.C. Andersenmuseum, undskylde. Men måske en god anledning til et besøg :-))

Lincoln Park
Når vi nu tale om Andersen... Så findes der faktisk en statue af ham i Chicagos Lincoln Park tæt ved det historiske museum. Den opsøgte jeg selvfølgelig med en is i hånden (herovre har de en smag, der hedder oreo - og som er noget chokolade-, karamel-, kikseagtigt noget. Uhm!). Statuen er rejst af dansk-amerikanere i 1896. Foruden HCA var parken også hjemmevant på den måde, at man kunne leje pedaldrevne svaner til at sejle på søen i! (Igen: ikke-odenseanere opfordres til at besøge byen og gå tur langs Odense Å!) Jeg undlod dog at teste dem. Synes ligesom ikke det var retfærdigt mod de odenseanske svaner, som jeg heller ikke har prøvet.

Nå, det bliver vist lidt fjollet nu, men jeg er også træt efter to dages hård tursittid :-)
I morgen venter en ny dag som lærling på Old WOrld Wisconsin og som tilskuer til en brewers-kamp i Miller Park, Milwaukee.

1 kommentar:

Lene Pedersen, Odense Bys Museer sagde ...

Hej Lise

Det er da bare dejligt med det her blog, så vi andre her på museet kan følge med i din spændende tur. Jeg følger flittigt med i dine oplevelser over there...

Mange hilsner
Lene
OBM