onsdag den 15. august 2007

Lamplight programs og første dag i 'period clothing'

Jeg er vist kommet lidt bagud med min afrapportering pga. alle mulige ting, men jeg vil prøve at følge op i kronologisk orden...

Efter min tilbagekomst fra Chicago var første punkt på tirsdagens program at deltage i et møde omkring deres lamplight program om Laura Ingalls Wilder til efteråret. Lamplight programs er et særligt arrangement, so holdes over et antal aftener (lige nu ser det ud til at blive 4) i det tidlige efterår. Konceptet er, at gæsterne kommer efter normal lukketid og går en tur i skumringen ved petroleumslampens skær. Gæsterne kommer på besøg på 4-5 forskellige lokaliteter, hvor der vil være en lille optræden af en eller anden art.

Siden årets program omhandler Laura Ingalls wilder består de fire små skuespil af historier, som kunne være sket i Laura Ingalls Wilders bøger. Hvert lille teaterstykke indeholder et eller andet dilemma eller problem, som der skal findes en løsning på: det ene sted modtager Lauras far et brev fra sin bror om at deres hus er brændt ned og de har brug for hjælp. Her er spørgsmålet om Indallsfamilien vil rejse til deres hjælp, hvor lang tid det i så fald ville tage, om de vil have råd til at miste dette års høst fordi de ikke ville være hjemme til at passe gården osv.

Løsningerne på de fire dilemmaer bliver ikke givet på turen, men til sidst samles alle i deres town hall, for at snakke om muligheder og løsninger.

Det er første gang OWW har prøvet på denne måde med dilemmaerne og løsningsdiskussionen, så de ved ikke hvordan det vil virke. Det er også første gang et lamplight program har været rettet mod børn.

Lamplight programmerne har eksisteret i OWW i en eller anden form siden 1985, men har udviklet sig fra at være skumringsture lidt ligesom vi holder dem, til at være denne slags særlige arrangementer med et ønske om at videregive viden og information.

Teaterstykkerne bliver skrevet ude i byen og de har en amatørteaterforening til at spille skuespil - dog med hjælpe fra nogle af formidlerne indimellem. det koster 30 dollars pr person at deltage og idéen er, at det skal kunne løbe rundt i sig selv...

Jeg synes idéen er rigtig spændende og er lidt ked af at først skal løbe af stabelen i slutningen af september, så jeg ikke kan komme til at opleve det. Baseret på den succes vore HCA-teater har haft både i år og i 2005, kunne det være interessant at tænke lidt videre i de baner!

I Old World Wisconsin har de - udover Laura Ingalls Wilder - haft emner som Women on the Frontier, The Peshtigo Fire (en stor brand, der fandt sted i 1871 - samme dag som Chicagos brand), politiske emner (i et valgår!) og et Murder mystory...

Ketola Farm
Tirsdag eftermiddag gik jeg 'undercover' og deltog i formidling af en af OWWs finske gårde sammen med et par andre udklædte formidlere. Jeg er klar over, at jeg på billedet har en vis lighed med en regøringskone fra '50'erne, men det bedes I venligst se bort fra :-) Den gård, jeg var på, skal repræsentere en rimelig velhavende finsk familie på landet i 1910'erne.
Dagen gav et godt indblik i hvordan formidlingen foregår. Det fantastiske ved OWWs huse er, at man kan bruge komfurerne i dem allesammen - så der bliver faktisk lavet mad, vasket op, vasket tøj - og på the Ketola Farm har de endda en centrifuge, som kan bruges. Det betyder at den mælk, de får fra deres ko, to gange om ugen bliver centrifugeret - og fløden bruges senere til at lave til smør. På den måde er et antal af aktiviteterne allerede klaret. Det betyder også, at jeg rent faktisk har fået dejligt hjemmelavet suppe med nybagt majsbrød direkte fra ovnen til min frokost idag. Og så en kop kaffe med mælk direkte fra koen. Ikke dårligt!

Ingen kommentarer: