søndag den 26. august 2007

Indianapolis

Weekenden har stået på sightseeing i Indianapolis.
Lørdag formiddag lagde jeg ud med Indiana State Museum, som giver indblik i staten Indianas historie. Og man må sige, at de gør det grundigt - de starter nemlig med jordens fødsel!! Den del gik jeg nu lidt let henover, da jeg ikke går ud fra at historien om jordens fødsel er væsentlig anderledes set fra Indianas synspunkt end fra alle andre steder...
Men ellers var museet en god oplevelse og jeg brugte det 3½ time på det. Forhistorien og indianernes historie blev temmelig fyldigt behandlet og selvfølgelig nybyggerliv, 'de gyldne år', depression og arbejdsløshed, og amerikansk populærkultur i '50erne, 60'erne og 70'erne.

Museet er nyt - det genåbnede i 2002 i nye omgivelser og med nye udstillinger - og jeg synes det er gjort rigtig godt.

Der er gjort meget for at holde børnene interesserede - f.eks. er nogle af skiltene rettet til børn, både med spørgsmål, der skal prøve at besvare og met et sprog og en sprogstil, som gør det hele lidt mindre højtideligt. Som dette skilt, i den afdeling, der omhandlede store dyr, der tidligere havde sin gang i Indiana...

Museets særudstilling var for tiden en udstilling om Space: A journey to our future, som sådan set var skæg nok med masser af elektronik børn (og nysgerrige voksne!) kunne lege med. Her ses f.eks. et billede af Deres Udsendte foran sådan et varmekamera...

Men den overordnede tone i udstillingen var lidt for amerikansk-hvor-er-det-godt-vi-har-været-på-månen-og-vi-skal-nok-komme-endnu-længere-agtig. Så jeg benyttede chancen og forlod med MEGET airconditionerede museum og gik i stdeet en tur langs byens kanal for at få varmen.
Herefter gik turen til monument-sightseeing i Indainapolis' monumentpark - hvor der er store monumenter over snart sagt enhver krig, USA har været involveret i. Det blev nu hurtigt nok for mig, men hver sin smag...
Hovedparten af byen var i øvrigt hen under aften iført blå football-bluser med navnet på deres favoritspiller på ryggen. The Indianapolis Colts spillede mod et eller andet hold i går, og at dømme efter tilskuernes noget mutte ansigtsudtryk, da jeg så dem igen senere på aftenen, faldt resultatet af kampen ikke ud til deres fordel. Men jeg spurgte ikke.
Så gik den dag i Indianapolis. Jeg har endnu en dag i byen inden jeg i morgen rejser til østkysten, hvor fra jeg nok skal fortælle mere.


Ingen kommentarer: